Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Cactus aarde?

Shamanita

Alpiniste Kundalini
Inscrit
5 Jan 2009
Messages
634
hoiz

Ik heb onlangs op een plantenbeurs enkele peyotes op de kop kunnen tikken (Lophophora williamsii caespitosa), mooie dingetjes.
Ze staan echter in een redelijk kleine pot, en moet ze dus een van de dagen overpotten. Welke aardemengsel zou het best geschikt zijn?

Ik heb hier een zak gewone universele potgrond, een zak turf, speelzand in de zandbak, en kiezelsteentjes op de oprit van het huis en rond de vijver :p
kan ik met enkele van deze ingrediënten een geschikt aardemengsel maken voor mijn cacti? en in welke verhouding?
(en oja, ik ben niet van plan cactusaarde te kopen, aangezien ik geen andere cacti heb, buiten deze peyotes en 1 san pedro)

thanxxx

shamanita
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
Ik begin ook pas met het groeien van cactussen dus ben geen exper.
Het lijkt niet verstandig om universele potgrond in het mengels te gebruiken.
Zelf gebruik ik zand, kiezels en een klein beetje cactus aarde.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Ik denk dat dit een goede topic is voor het engelse gedeelte, gezien het feit dat GOD en Goran.Hrsak, wat dat betreft heel goed weten waar ze het over hebben ;) Ongetwijfeld zullen er natuurlijk ook NL mensen zijn, die er alles van weten......
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
Hoi

Ik ben een paar maanden terug begonnen met cacti kweken. Voor San Pedro en Peruviaanse toorts werkt de volgende mix goed:

1/3 fijn wit zand
1/3 potgrond
1/3 vermiculiet (perliet schijnt ook goed te gaan maar dat heb ik zelf niet gebruikt).

Op de bodem van de potjes leg ik een laagje kleine kiezels zodat het fijne zand niet door de afvoergaten verdwijnt.


Gr
HC
 

Shamanita

Alpiniste Kundalini
Inscrit
5 Jan 2009
Messages
634
mysticwarrior a dit:
Ik denk dat dit een goede topic is voor het engelse gedeelte, gezien het feit dat GOD en Goran.Hrsak, wat dat betreft heel goed weten waar ze het over hebben ;) Ongetwijfeld zullen er natuurlijk ook NL mensen zijn, die er alles van weten......

jep zal het er ook eens plaatsen


@ HC: bedankt voor het antwoord, als ze int engelstalige subforum geen beter alternatief weten, én als ik erges in de omgeving een plek vind om vermiculiet of perliet te kopen, doe ik het zo..
klein vraagje nog; Ik lees ook op sommige sites dat je t aardemengsel moet 'ontsmetten' door het ff in de microgolfoven te gooien? Of is dat enkel nodig bij het zaaien en niet bij overpotten?
 

skoeip

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
19 Nov 2004
Messages
1 674
grind op de bodem en half om half aarde en zand werkt voor mijn peyote's al een paar jaar perfect, de oudste duwt net haar 2e bloem van dit jaar er uit! :D
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
Shamanita a dit:
@ HC: bedankt voor het antwoord, als ze int engelstalige subforum geen beter alternatief weten, én als ik erges in de omgeving een plek vind om vermiculiet of perliet te kopen, doe ik het zo..
klein vraagje nog; Ik lees ook op sommige sites dat je t aardemengsel moet 'ontsmetten' door het ff in de microgolfoven te gooien? Of is dat enkel nodig bij het zaaien en niet bij overpotten?

Ik doe het alleen bij het zaaien en niet bij het overpotten.
 

Shamanita

Alpiniste Kundalini
Inscrit
5 Jan 2009
Messages
634
Zonet mijn cacti overgepot (of geoverpot?, swat in een andere pot gezet dus).
heb gewoon een mengsel gemaakt van ongeveer 1/2 wit speelzand en 1/2 universele potgrond, met op de bodem nog laagje kiezelsteentjes gelegd.

heb ook een van de pups afgesneden om te testen hoe moeilijk/makkelijk stekken is. Kheb de afgesneden pup in de veranda gelegd (niet in het zonlicht) en als de wonde genezen is, ga ik m op heel lichtjes bevochtigde aarde (zelfde mengsel als de cacti) zetten.. zien wat dat geeft :)
 

skoeip

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
19 Nov 2004
Messages
1 674
hoe groot zijn je pups? misschien kan je ze graften? als je tenminste een geschikte graft stock hebt?

als je je pups wel wilt wortelen dan kan je de pup het beste niet in te felle zon neer zetten en af en toe avonds even bemisten omdat een kleine pup anders misschien wat te snel uit droogt.
 

Shamanita

Alpiniste Kundalini
Inscrit
5 Jan 2009
Messages
634
diegene die ik als test heb gestekt is zo'n 0,7 - 1 cm breed.. en die pup staat niet in de direct zonlicht hoor (dak van veranda is zo'n wit halfdoorschijnend plastic)..

wat bedoel je met graften?
 

skoeip

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
19 Nov 2004
Messages
1 674
graften is in het Nederlands geloof ik enten, dan laat je een langzaam groeiende cactus (of andere plant) op een sneller groeiende cactus groeien en neemt de langzaam groeiende cactus de groei snelheid van de sneller groeiende cactus over. zo kan je een peyote dus 4 keer zo nel laten groeien.
 

Shamanita

Alpiniste Kundalini
Inscrit
5 Jan 2009
Messages
634
skoeip a dit:
graften is in het Nederlands geloof ik enten, dan laat je een langzaam groeiende cactus (of andere plant) op een sneller groeiende cactus groeien en neemt de langzaam groeiende cactus de groei snelheid van de sneller groeiende cactus over. zo kan je een peyote dus 4 keer zo nel laten groeien.

probleem is dat ik maar 1 san pedrootje heb, die dan nog eens vrij klein is... vor de rest geen enkele andere cactus in het huis aanwezig. Dus veel enten zal er niet inzitten bij mij.
kga m gewoon stekken, duurt wel een jaartje ofzo vooraleer die wortels vormt denkik, maar ik heb tijd ^^
 
Haut