Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Bestuursleden, vrijwilligers en potentële leden gezocht!!

Door_of_Perception

Matrice périnatale
Inscrit
13 Oct 2006
Messages
10
Denk jij dat psychedelica onze samenleving positief kunnen beïnvloeden? Vind je dat hier te weinig aandacht voor is binnen de academische wereld? Zou jij graag zien dat er meer onderzoek wordt gedaan naar de geneeskrachtige/therapeutische werking van bijvoorbeeld Psilocybine, LSD, Iboga, Ayahuasca en Mescaline? En wil je je hiervoor inzetten?

Ik kan je hulp goed gebruiken!!


**Missie**

Ik wil een stichting oprichten die als doel heeft om de academische interesse (onder Nederlandse universiteiten) in de psychedelische ervaring te wekken/ te vergroten.

Ik wil gaan samenwerken met studieverenigingen in het organiseren van lezingen en symposia, en ik wil de drempel verlagen voor studenten (bachelor, master en postdoctoraal studenten van alle disciplines) die onderzoek willen doen naar psychedelica.

Verder wil ik met deze stichting het stigma dat nu op psychedelisch onderzoek ligt verkleinen en de discussie openen over het nut van de psychedelische ervaring, zowel binnen de wetenschap als in de Nederlandse samenleving in zijn geheel.


** Gemotiveerde vrijwilligers gezocht! **

Het duurt waarschijnlijk nog wel even voordat de stichting daadwerkelijk is opgericht; voor het opstellen van de statuten heb ik eerst een aantal bestuursleden nodig.

Daarom ben ik op zoek naar gemotiveerde mensen die deel uit willen maken van het bestuur van deze stichting, bij voorkeur mensen met een wetenschappelijke achtergrond. (Je hoeft niet afgestudeerd te zijn, als je maar wat ervaring hebt met het universiteitswereldje) Voorkeur gaat ook uit naar mensen die in Amsterdam (en omstreken) wonen. Een stichting mag geen winst maken en de bestuursleden krijgen niet betaald. Het gaat dus om vrijwilligerswerk en daarom is het belangrijk dat je echt hart voor de zaak hebt.

Verder zoek ik ook vrijwilligers die andere functies op zich willen nemen, zoals het maken en onderhouden van een website, het netwerken met studentenverenigingen, het zoeken van publiciteit, het werven van fondsen en andere organisatorische taken.

En natuurlijk heeft een stichting ook leden en donateurs nodig, dus ik zou ook willen horen van mensen die in de toekomst eventueel lid zouden willen worden van deze stichting. (Ik wil peilen hoeveel interesse er is voor deze stichting; dit is ook belangrijk voor het aanvragen van beursen en subsidies)

Natuurlijk is het van belang dat het klikt tussen de bestuursleden onderling, daarom wil ik eerst een paar kennismakingsavonden organiseren voordat we het daadwerkelijk over de stichting gaan hebben.

Wil je deel uitmaken van deze stichting (die vooralsnog geen naam heeft, ideeën zijn welkom!!) als actief lid of als bestuurslid, stuur dan een mailtje met daarin iets over je achtergrond en over wat je zou willen doen binnen de stichting. Misschien ontmoeten we elkaar dan de komende weken tijdens een kennismakingsavond.

Wil je in de toekomst meer weten over deze stichting en zou je het overwegen om donateur te worden, mail dan ook!


[email protected]


Ik hoop op veel reacties!!

Groeten, Dorien
 

Tinnelinus

Matrice périnatale
Inscrit
19 Oct 2006
Messages
12
Geweldig initiatief ! Het werd hoog tijd dat er eens op een serieuze manier actie ondernomen werd rond dit onderwerp.

Veel succes

You have my support :wink:

spijtig genoeg woon ik wat te ver he :roll:
 

Jakobien

Alpiniste Kundalini
Inscrit
28 Oct 2005
Messages
658
Erg goed initiatief, onderzoek hiernaar is juist in Nederland toch goed mogelijk zou ik denken!

Mag ik vragen wat jouw academische achtergrond is, en studierichting?
En in welk vakgebied/faculteit zou dit onderwerp het meeste thuishoren?
 

Door_of_Perception

Matrice périnatale
Inscrit
13 Oct 2006
Messages
10
Ik studeer zelf culturele antropolgie en heb een minor psychologie.
Het leuke aan psychedelica is dat ze vanuit vele disciplines bestudeerd kunnen worden, en ik streef dus naar een multidisciplinaire aanpak. (MAPS is daarvoor een goede inspiratie-bron)

De vakgebieden die het meest voor de hand liggen voor de studie naar psychedelica zijn psychologie (zowel functieleer als klinisch), antropologie en sociologie, farmacie, geneeskunde, psychiatrie, religie-studies en wijsbegeerte. Maar ik denk dat je met een beetje creativiteit nog veel meer vakgebieden kunt bedenken waarmee psychedelica raakvlakken hebben (geschiedenis, politicologie, biologie, etc. etc)

Mensen uit alle disciplines zijn dus welkom!
 

petfles

Alpiniste Kundalini
Inscrit
4 Oct 2005
Messages
604
Ik studeer algemene sociale wetenschappen, officieel, maar heb genoeg daarnaast gelezen ;) Jouw missie sluit precies aan bij het beeld dat ik heb. Ik heb eens posters gemaakt voor bestuurskunde congressen, folders, websites, maar gewoon als hobby. Ik heb ook 3 jaar communicatiesytemen gestudeerd, dus marketing en internet ligt me wel. De menselijke geest stuurde me naar deze plek. Mijn studie is nu dus jammergenoeg van belang en dus kan ik voorlopig niks beloven. Succes in ieder geval en misschien tot later!
 

Dr. Leospace

Alpiniste Kundalini
Inscrit
28 Oct 2005
Messages
686
Goed initiatief!

Ik heb niet veel tijd over om te helpen, maar ik kan eventueel wel wat webruimte en techniek ter beschikking stellen...

Hoe loopt het trouwens verder met de werving van mensen en middelen?
 

ProStoner

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Juin 2004
Messages
1 974
ik vind het ook een goed initiatief :D

ik ben alleen niet gekwalificeerd om hier aan mee te doen

maar je hebt iig mijn steun :D
 

phalaris

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Mai 2005
Messages
1 112
MAPS is daarvoor een goede inspiratie-bron

en

ik ben alleen niet gekwalificeerd om hier aan mee te doen

ik probeer het te zien als: ik ben alleen nog niet gekwalificeerd om hier aan mee te doen.

omdat het momenteel toch nog een maatschappelijke taboo is om openlijk over psychedelica ("drugs are bad, mkay") te praten is het verstandig om eerst een positie te verwerven binnenin diezelfde maatschappij om te voorkomen dat je gehinderd kan worden door iemand die het niet zo eens is met je idee-en.

Dit kan heel subtiel zijn, denk bijvoorbeeld aan een sollicitatie. Stel dat je tijdens zo'n gesprek al laten weten hoe je over psychedelica denkt of je hebt een extreem spacey t-shirt aan dan is het eenvoudigweg de veiligste optie om voor die werkgever voor iemand anders te kiezen die minder boven het maaiveld uitsteekt.

Het is misschien niet eerlijk; maar om dit taboo te kunnen doorbreken moet je/we een bepaalde macht en vrijheid hebben, anders zal gebruik van psychedelica nooit geaccepteerd worden. Ik heb wel goede hoop. Net als homo-zijn nu niet meer een schande is, zal op den duur merendeel van de bevolking inzien dat gemoeds toestandveranderende middelen niet het Kwaad is en dat het misschien wel de maatschappij als geheel kan verbeteren.

De route die ik heb uitgestippeld is als volgt:

* Laatste loodjes studie afronden
* Baan zoeken bij middelgroot technisch bedrijf, bijvoorkeur een 4 daagse werkweek van desnoods 9-10 uur. Dit maakt het mogelijk om naast het werk nog zelfstandig projecten te doen. Je werkt om te kunnen leven, niet andersom.

* Na 2 jaar een ingeneurs bureau starten en mensen aannemen die geselecteerd zijn op vooral kwaliteiten ipv puur op een diploma. Door de jaren heen is in mijn hoofd al een lijstje ontstaan, ongeveer de helft heeft een diploma.

* na 1-2 jaar een redelijke stabiele basis ontwikkeld te hebben in het bedrijfsleven, openlijk vertellen dat veel van de goede en creatieve idee-en die het bureau ontwikkeld of uitgevoerd heeft in samenwerking is geweest met psychedelics.

De rede dat ik denk dat psychedelics extreem waardevol zijn is dat bij het ontwikkelen van producten en processen is heel veel basiskennis nodig is, het probleem hierbij is dat gedurende het leerprocess bepaalde routines insluipen die je bemoeilijken om echt een goede oplossing te vinden.

een kind zal misschien een veel creativere oplossing kunnen bedenken voor een probleem omdat hij/zij nog de 'novelty' van dingen kan zien.

Vraag het maar eens bij jezelf; hoe lang is het geleden dat je ergens totaal door geboeid was en je er alle mogenlijkheidheden van probeerde te ontdekken en verbanden te leggen ?

MAAR: het tegenstrijdige is helaas dat juist de basiskennis zoals wiskundige en technische kennis methodes noodzakelijk is om een ontwerp-probleem aan te pakken. In mijn ervaring, maar ook naar wat anderen ervaren hebben, is het zo dat psychedelics je kennis en inzichten die je al had op dat moment kan combineren tot iets echts nieuws omdat je weer dat gevoel kan hebben van "nieuwheid"

Dit alles nog volledig los van de vrijheid die iedereen zou moeten hebben
om te beslissen over zijn eigen lichaam en hersenen.

naja, post is lang genoeg zo :)

En als allerlaatste een vraag aan jullie; hoe denk je dat psychedelica de maatschappij/cultuur/mensheid/wereld kan verbeteren ?
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Heel goed iniatief!

Echter, dit moet je niet als een teleurstelling zien, is er jarenlang in de jaren 50 en 60 maar ook daarna hèèl veel onderzoek geweest naar de geneeskrachtige werking van psychedelics op het psyche.

Hofmann noemde psychedelica een medicijn voor de ziel.

Vergeet echter niet dat de jaren 60 de wereld scheidde met de hippiecultuur, de grote volksverhuizing naar San Fransico, en zelfs de Amerikaanse President v/d Verenigde Staten sprak zich er tegenover uit. De samenleving stond ervan te poppelen.

Het is een politieke kwestie, die tot op heden wordt gedwarsboomt door de machthebbers die daar belang bij hebben er streven naar capatalisme, en de psychedelische wereld scheidt zich daar juist van.

Je kunt diepgaand universitair onderzoek doen naar de werking ervan, maar het belangrijkste is een openstaande geest die een warme relatie heeft met enthogene stoffen, wat de boer niet kent eet hij niet, dus overtuigingskracht is essentieel. Ik ben van mening dat, op universitair niveau de drang naar succes in de realiteit voorop staat en het innemen van stoffen voor de geest echter als iets 'fouts' wordt beschouwd.

Religie leer je ook niet uit een boek, afgezien v/d geschiedenis, het volledige begrip speelt zich af in de menselijke geest, en daar wordt de 'klik' gemaakt.

Desalniettemin een mooi iniatief, geestverruimende stoffen kunnen bij de juiste wijze van gebruik de menselijke geest tot een staat brengen die elk rijkdom voorbij streeft.
 

spijtig

Neurotransmetteur
Inscrit
28 Nov 2006
Messages
62
heel interessant!

maar we gaan telkens op het zelfde onderwerp terugkomen:
je kan niet zomaar een groep oprichten die enorm VOOR drugs is,
natuurlijk zijn psychedelica niet hetzelfde als coke ofzo,...maar de buitenstaanders scheren alles over dezelfde kam.

Ikzelf werk op een universiteit, op de afdeling exacte wetenschappen,
ik heb er al veel aan gedacht dat het extreem interessant zou zijn moest ik hier doctoraalstudenten kunnen vinden die als domein "drugs" kiezen...

ikzelf ben geen wetenschapper maar ben enorm geinteresseerd in het menselijk brein, geheugen, gevoelens, psychedelica, geloof,...

en ben voorstander om een groep op te richten, maar pas op dat het niet te snel op een secte gaat lijken, je moet alles wat verband heeft met drugs HEEL voorzichtig naar buiten brengen, "of ik ben simpelweg direct mijn job kwijt", of alleszins veel respect van collegas!!!

aangezien ik hier middenin DUIZENDEN jeugdige mensen zit heb ik eigenlijk wel de kans om wat mensen te recruteren,
webdesign, forum oprichten & onderhouden is allemaal geen probleem,
grafisch design ook niet,
als er iets opgericht wordt dan sta ik te springen om mee te helpen, niet gewoon voor de fun maar omdat ik zonder zever dit onderwerp verder wil bestuderen, en met meerdere mensen gaat dat beter.

Er zijn blijkbaar verschillende mensen die niet slecht zijn in webdesign,
er kan een team opgericht worden met iemand die zorgt voor inhoud, iemand voor layout en dan een forum-mens,
het kan vlotter lopen als verschillende mensen # taken hebben, want iedereen heeft z'n job/studie/druk leven...

wat zouden de eerste stappen zijn om een project op te richten:


doel=: mensen laten inzien dat psychedelica niet zo slecht zijn
middelen: professoren,wetenschappers, belangrijke mensen zoeken om lezigen te geven, onbekende mensen zonder speciale functie in het leven maken gewoonweg véél minder indruk op een massa.
ander middel is muziek, kijk naar de jaren 60, als enkele bekende bands ideeën verspreiden over drugs kan dit sterke gevolgen hebben, helaas is het niet makkelijk om zomaar een successvolle band op te richten...

in mijn privéleven ben ik geluidstechnicus, dus ik wil al instaan voor het geluid tijdens lezingen/evenementen/optredens

ik denk ook dat het enorm belangrijk is om échte vergaderingen te hebben, via internet kan er heel vlot gewerkt worden maar ik heb al honderden keren kleine projecten zien stilvallen, met af en toe echt contact is er meer stimulans om alles lopend te houden...

Interessant !!!
 

Jahvisions

Sale drogué·e
Inscrit
11 Nov 2006
Messages
914
Missschien moeten mensen wat meer te weten te komen over Albert Hofmann, Terence McKenna en Timothy Leary.
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
Jahvisions a dit:
Missschien moeten mensen wat meer te weten te komen over Albert Hofmann, Terence McKenna en Timothy Leary.

Met name de laatste twee hebben last van dezelfde bad press als de middelen an sich helaas. Maar je hebt helemaal gelijk hoor :)
 

JosVU

Alpiniste Kundalini
Inscrit
26 Juin 2006
Messages
512
hoe staat het ervoor?
ik wil graag mee helpen.
k ga stoppen met mbo en wil havo gaan doen om door te leren voor de UvA en dan psychobiologie gaan doen.

en ben voorstander om een groep op te richten, maar pas op dat het niet te snel op een secte gaat lijken, je moet alles wat verband heeft met drugs HEEL voorzichtig naar buiten brengen, "of ik ben simpelweg direct mijn job kwijt", of alleszins veel respect van collegas!!!

we moeten dus af van de naam drugs, die letterlijk gedroogde plant betekend. Entheogeen vind ik een goede andere naam.
Klinkt banaal maar zolang het als puur hallucinerende drugs word gezien vinden ze het nog gevaarlijker dan drank..
Dat men zich een delirium kan drinken vergeten we graag.

Als wij geloven in het goddelijke in onszelf kunnen we het dus een religie noemen. Alleen leven wij zonder boek en gelooft iederee uit die religie iets anders. Er zijn namelijk 7miljard mensen ofzo . Dus ongeveer netzoveel verschillende meningen.

ipv soft en hard drugs misschien; mentaal en lichamelijk veranderende stoffen.
en dan als dolle Dionysos gaan demostreren: baas in eigen brein.

:lol:
 

silv

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Jan 2007
Messages
1 518
JosVU a dit:
hoe staat het ervoor?
ik wil graag mee helpen.
k ga stoppen met mbo en wil havo gaan doen om door te leren voor de UvA en dan psychobiologie gaan doen.

en ben voorstander om een groep op te richten, maar pas op dat het niet te snel op een secte gaat lijken, je moet alles wat verband heeft met drugs HEEL voorzichtig naar buiten brengen, "of ik ben simpelweg direct mijn job kwijt", of alleszins veel respect van collegas!!!

we moeten dus af van de naam drugs, die letterlijk gedroogde plant betekend. Entheogeen vind ik een goede andere naam.
Klinkt banaal maar zolang het als puur hallucinerende drugs word gezien vinden ze het nog gevaarlijker dan drank..
Dat men zich een delirium kan drinken vergeten we graag.

Als wij geloven in het goddelijke in onszelf kunnen we het dus een religie noemen. Alleen leven wij zonder boek en gelooft iederee uit die religie iets anders. Er zijn namelijk 7miljard mensen ofzo . Dus ongeveer netzoveel verschillende meningen.

ipv soft en hard drugs misschien; mentaal en lichamelijk veranderende stoffen.
en dan als dolle Dionysos gaan demostreren: baas in eigen brein.

:lol:
daar dacht ik ook al aan, alleen was ik nog niet bij brein maar bij hoofd gebleven. Mooie slogan toch :p
BAAS IN EIGEN BREIN BITCHIZ
 

sowouk

Matrice périnatale
Inscrit
14 Mar 2004
Messages
18
Hallo! Ik vind het erg goed idee en hoop dat het doorgezet wordt en gaat lukken! Ikzelf ben geen wetenschapper, of uberhaupt wetenschappelijk ingesteld, heb nooit gestudeerd, maar als ik kan helpen, wil ik het proberen. Zelf heb ik al regelmatig deelgenomen aan ayahuasca ceremonies in de amazone van ecuador en peru en zou graag ceremonies willen helpen organiseren in nederland zodat meer mensen ayahuasca kunnen ervaren, onder begeleiding van een ervaren betrouwbare (inheemse) curandero(a) Ik ken een medicijnvrouw uit peru, waarmee ik studeer, die mij erg geholpen heeft en graag naar nederland wilt komen om haar kennis te delen en ceremonies wilt geven. Ik heb geen verstand van de documenten die daar nodig voor zijn, maar het belangrijkste is allereerst of er voldoende interresse voor is en ruimte. Binnenkort spreek ik af met een jongen van een ander forum. Waarom hakken we geen knopen door en gaan we allereerst een plek uitzoeken om te ontmoeten en te praten over al deze ideeen?

Roy
 

Roeligan

Glandeuse pinéale
Inscrit
22 Mai 2007
Messages
126
Hallo,

Het oprichten van deze stichting is één van de beste plannen die ik in jaren heb gehoord.
Mijn studie is medische biologie en ik wil me gaan verdiepen in de invloed van psychedelica op verschillende hersengebieden. Ik ben lid van de studievereniging voor biologie, psychobiologie en medische biologie aan de UvA, en daar heb ik een aantal mensen gesproken die ook interesse hebben in psychedelica. Deze vereniging is denk ik de meest aangewezen vereniging als het gaat om onderzoek naar schadelijkheid en directe effecten van psychedelica.
Ik hoop dat dit initiatief niet verstoft en ik zou me zeker actief in willen zetten voor de stichting. Ik woon in Hoofddorp, in de buurt van Amsterdam.

Succes en keep up the good work!
Roel
 

JosVU

Alpiniste Kundalini
Inscrit
26 Juin 2006
Messages
512
Meditation Gives Brain a Charge, Study Finds

By Marc Kaufman
Washington Post Staff Writer
Monday, January 3, 2005; Page A05

Brain research is beginning to produce concrete evidence for something that Buddhist practitioners of meditation have maintained for centuries: Mental discipline and meditative practice can change the workings of the brain and allow people to achieve different levels of awareness.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A43006-2005Jan2.html

Dat entheogene ook zorgen voor verschillende lagen bewust-zijn moge duidelijk zijn. Ze werken zelfs als een meditatie

http://www.spiralsofevolution.nl/nl/onderzoek.shtml

http://www.cbsnews.com/stories/2006/08/09/health/webmd/main1879637.shtml
Door in een trip geconfronteerd te worden met je problemen MOET je ze wel oplossen anders ga je "fout" zo word je heel bewust van je negatieve gedachtes. Zo kan je psychedelica weer met meditatie vergelijken. Of niet?
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Denk jij dat psychedelica onze samenleving positief kunnen beïnvloeden?
Ja!

Vind je dat hier te weinig aandacht voor is binnen de academische wereld?
Veel te weinig aandacht, maar de academische wereld besteedt aan heel veel dingen te weinig aandacht.

Zou jij graag zien dat er meer onderzoek wordt gedaan naar de geneeskrachtige/therapeutische werking van bijvoorbeeld Psilocybine, LSD, Iboga, Ayahuasca en Mescaline?
Ja, dat zeker, maar zoals Rick Strassman in zijn boek DMT, The Spirit Molecule, aan gaf, zijn veel gangbare methodes (zoals gebruik van een placebo bijvoorbeeld, of psychedelisch onderzoek laten plaatsvinden in een ziekenhuis, huuu) niet zo geschikt.
En zoals er maar weinig bedrijven en wetenschappers geïnteresseerd zijn in onderzoek naar( niet-psychedelische) geneeskruiden, zo is er ook weinig interesse in psilocybine en ayahuasca (onderzoek is peperduur), omdat je op natuurlijke middelen geen patent kunt aanvragen, en er dus als multinational geen dikke winsten op kunt maken. De farmaceutische industrie is op zoek naar nieuwe medicijnen waarop genoeg winst te maken valt.
 
Haut