Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Ayahuasca waar?

JR

Matrice périnatale
Inscrit
5 Juil 2009
Messages
8
beste mensen,

Ik heb in het verleden een keer een ayahuasca sessie mee gedaan bij de Awekenings maar heb het idee dat die dat niet meer doen.

Is er in Nederland nog ergens anders een mogelijkheid om volgens de Sjamanistische traditie auahuasca deel te nemen?

ik doe het nl liever op die manier dan bij de gewijde reis of in de santa daimo.

iemand een linkje of emailadres voor me? zou het liefts ergens in Augustus een sessie meedoen ergens..

gr JR
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Ze zijn er zeker, maar aangezien het in het schemergebied is van wat legaal is en wat niet, lijkt het me geen goed idee om openlijk informatie erover te verspreiden. Ikzelf deel deze info dan ook alleen met mensen die ik goed ken.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Er is niet echt een sjamanistische traditie (enkelvoud). Er zijn talloze stromingen, en wat we hier in Nederland hebben zijn variaties en combinaties van de verschillende stromingen. Dus de vraag is wat je precies zoekt.

Wil je dat de sessies in het donker plaatsvinden, of bijvoorbeeld uitsluitend verlicht door kaarslicht of een haardvuur?

Wil je dat de liederen gezongen worden in een bepaalde taal, of vind je het vooral belangrijk dat degene die zingt een bepaalde reputatie heeft?

Moet de 'sjamaan' van niet-Westerse afkomst zijn? Moet hij een bepaalde leeftijd hebben?

Hier een linkje: http://ayahuasca-info.com/nl/faq/
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Er zijn wel degelijk mogelijkheden om in het midden van het land en oosten deel te nemen in Ayahuasca sessies buiten de Santa Daimo om. Zijn wat sjamanen die deze reis aanbieden in een prettige omgeving op een niet zo religeuze wijze.

Er zijn wat mail adressen in omloop waarmee je toenadering kunt zoeken over hoe en wat. Zelf ben ik met verstrekking wat voorzichtig. Maar je zoekt naar iets wat er zeker is.
 

Bastiaan

Sale drogué·e
Inscrit
14 Sept 2007
Messages
888
ik post hier even zodat ie bij mn my posts staat :)
succes met het vinden wat je zoekt!
 

JR

Matrice périnatale
Inscrit
5 Juil 2009
Messages
8
tjee bedankt iig voor de snelle reacties.

Ik heb het tot nu toe 1 x gedaan bij awakenings. Op zich was die setting wel ok en zoiets trekt me meer dan bv de geweide reis of santa daimo. de omgeving (een oud klaslokaal of zoiets met veels te weinig ruimte voor alle deelnemers was een beetje jammer)

Doe het liefste in een donkere omgeving of bij een kaarsvuurtje. Met een kampvuur zou ik het ook wel leuk vinden denk ik. Ik zou het liefste naar Peru gaan om het daar een hele week te doen maar heb niet de tijd helaas om me een week helemaal af te zonderen ivm werk. Ik wil het deze keer wel echt zo goed mogelijk doen en ook zeker een dag of 5 vooraf te vasten zodat het echt optimaal werkt. Mijn doel is zeker niet een x drugs gebruiken maar veel meer de ceremonie eromheen met dus een sjamaan die de ceremonie leid. Dat wil niet zeggen dat als er een goede groep westerse mensen zijn die weten waar ze mee bezig zijn en het ook meer uit spiritueel oogpunt doen dat ik daar niet voor opensta, integendeel.

Wat me de vorige keer bij is gebleven is dat de icaro's als zinderingen door mijn lijf gingen wat een heerlijk gevoel gaf. zij die hebben gebruikt snappen wel wat ik bedoel. De laatste keer was met Sjamaan Norma uit Peru, een vrouwelijke sjamaan en zij had schijbaar sterk spul wat minder visueel was maar meer lichamelijk. Ik wil deze ervaring nog graag een keer meemaken en ben echt zeer oprecht van aard en hoop dat mensen die me verder kunnen helpen me uit zouden willen nodigen. Ik snap jullie angst maar aan de andere kant hoop ik dat jullie zien dat ik het goede voorheb.. Daarnaast is het geen drugs maar meer een spiritueel iets toch? Tenminste zo zie ik het zelf

Ik woon nu niet in Nederland dus moet er speciaal voor overkomen en zou ik augustus graag een sessie / ceremonie bij willen wonen. Ik hoop echt dat iemand me verder kan helpen want peru zit er helaas dit jaar niet meer in maar gaat volgend jaar zeker gebeuren. Als iemand daar nog goede referenties heeft houd ik me ook aanbevolen!
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
JR a dit:
Ik zou het liefste naar Peru gaan om het daar een hele week te doen maar heb niet de tijd helaas om me een week helemaal af te zonderen ivm werk.
Toen ik (van mijn 18e tot mijn 24e) als monnik deel uitmaakte van een Indiase religie, wilde iedereen om mij heen altijd zo snel en zo vaak mogelijk naar India op reis, en de meesten hadden binnen circa drie maanden een guru gevonden door wie ze zich lieten initiëren. Zelf leek het me wel leuk, maar heb nooit moeite gedaan om een vliegticket naar India te regelen. En hoewel ik respectvol naar diverse rondreizende leermeesters luisterde, ben ik in die zes jaar van intensieve studie nooit door een guru geïnitieerd. Ook mijn reis naar India vond pas op mijn 23e plaats. En eigenlijk stelde het geen drol voor, vergeleken bij wat ik in de voorgaande jaren gelezen en ervaren had. Spiritualiteit vind je niet in een bepaald land of aan de voeten van een guru of sjamaan, maar ligt overal voor het oprapen, als je oprecht streeft naar kennis en verlichting.

Ook vandaag de dag, tien jaar later (ik ben nu 34), lijkt die dynamiek zich te herhalen: hoewel ik me al vanaf mijn 16e met sjamanisme bezig houd (vooral de laatste vier jaar), ben ik nog nooit in Zuid-Amerika geweest, en ben ik nauwelijks geïnteresseerd in sjamanen die soms naar Nederland komen. Norma uit Peru kwam een paar jaar geleden naar Groningen, maar ik vernam dat ze regelmatig dronken of in ieder geval flink aangeschoten aan de sessies begon, waardoor ik toen besloot om te wachten op een andere sjamaan. Grappig dat je schrijft dat de ayahuasca die je van haar kreeg "minder visueel" was, terwijl DMT toch onmiskenbaar visuele effecten heeft en de visionaire eigenschappen een zeer belangrijk aspect vormen van de spirituele kant van ayahuasca. Ik kan me niet helemaal meer herinneren wat die sessie van haar toen kostte, maar het was een flink bedrag (want ja, vliegtickets zijn duur!), en zou ik dan tijdens zo'n sessie geen diepe, kleurrijke belevenis ervaren, dan zou ik me behoorlijk teleurgesteld voelen. En het komt nogal eens voor, zo heb ik hier en daar gehoord, dat mensen honderd euro of meer betalen voor een ayahuasca ceremonie, en dit vaak als fantastisch ervaren, maar tussen neus en lippen er bij vertellen: "maar ik heb niet echt getript of zo, het was vooral lichamelijk."

En zo kan het ook gaan als je een dure en milieu-onvriendelijke vliegticket koopt om naar het regenwoud te gaan. Net als veel discipelen die naar India gaan, kun je als je pech hebt ook nog eens met een tropische ziekte terugkomen. Preventieve vaccinaties, die kwik bevatten, zijn ook niet echt bevorderlijk voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Daarnaast is het geen drugs maar meer een spiritueel iets toch?
Het zijn bewustzijnsverruimende middelen, geen drugs, maar als de nadruk ligt op aspecten zoals een bepaald land, plant, ritueel of persoon, dan zou ik het nog niet spiritueel willen noemen, maar religieus, mogelijk zelfs fanatiek of fundamentalistisch.

Verder vind ik je vraag prima hoor, ik begrijp dat de Santo Daime je niet aanspreekt, en ook andere centra in Nederland zijn soms wat eigenaardig.

Woon je toevallig in België? In de buurt van de grens worden zo nu en dan ceremonies gehouden die je best aan zouden kunnen spreken.
 

JR

Matrice périnatale
Inscrit
5 Juil 2009
Messages
8
Beste Caduceus Mercurius,

Je maakt duidelijk een punt. Je haalt precies de angel uit mijn verhaal. Ik vond de Awakenings sessie met Norma destijds wel goed maar had me er goed op voorbereid en er veel over gelezen. Wat ik toen meemaakte viel idd qua visioenen zeker tegen (naar wat ik erover gelezen had) Dat is de reden dat ik het nog graag een x wil doen maar wel in een juiste setting met de juiste mensen die het vanuit "ongeveer" hetzelfde oogpunt doen.

Ik woon niet meer in Nederland maar zoals ik aangaf wil ik er eind juli of in augustus graag voor naar Nederland komen. Ik logeer daar altijd bij mijn ouders die in Breda wonen dus België of in de buurt van de grens zou me prima uitkomen.

Kun je me op weg helpen of me uitnodigen? Ik heb het idee dat je namelijk prima in de gaten heb waar ik naar op zoek ben. Alvast heel erg bedankt!
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ja, check je mailbox. :)
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
Ik kan me wel vinden in wat CM schrijft.
Ik ben wel gedesinteresseerd in ayahusca, maar ik heb niet echt de reis lust om naar zuid Amerika the gaan.

Ik ben nog nooit in India geweest.
India heeft de naam als een heel spiritueel land.
Maar persoonlijk denk ik dat een hoop van die Guru's spirituele oplichters zijn.
Een hoop Theater om geld uit je zaken te kloppen of vrouwen in bed te krijgen.
In Zuid Armerika is ayahuasca toerisme sterk aan het groeien. Dus ook daar zijn er oplichters actief.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
magickmumu a dit:
Een hoop Theater om geld uit je zakken te kloppen of vrouwen in bed te krijgen.
Aaargh!! Als ik niet zo eigenwijs en opstandig was geweest had ik al lang guru kunnen zijn... Waarom was ik toch zo stom?! :cry:

:lol:
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Ik vond India te gek en zal er ook zeker nog eens heengaan. Niet per se voor de spiritualiteit, maar vooral voor de cultuur, het eten, de architectuur, etc. Pakistan was eigenlijk nog vetter, maar daar is het nu een beetje een bende.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Forkbender a dit:
Ik vond India te gek en zal er ook zeker nog eens heengaan. Niet per se voor de spiritualiteit, maar vooral voor de cultuur, het eten, de architectuur, etc. Pakistan was eigenlijk nog vetter, maar daar is het nu een beetje een bende.
Ik vond India natuurlijk ook best leuk (al heb ik er betrekkelijk weinig van gezien, drie maanden in een enkel dorp gebleven, Vrindavan), maar het eten kende ik al vanuit de tempels in Nederland, België en Zweden. Ook veel aspecten van de cultuur waren me al bekend, behalve dat het er in India allemaal wat ruwer en chaotischer aan toe gaat.

Ik zou best nog eens naar India willen, maar dan met een ander reisplan.

Wat ik echter probeerde duidelijk te maken, is dat je voor spirituele ervaringen niet naar de andere kant van de wereld hoeft te vliegen. Ik denk bovendien dat je juist moet proberen om in eigen land je spirituele draai te vinden.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Caduceus Mercurius a dit:
Wat ik echter probeerde duidelijk te maken, is dat je voor spirituele ervaringen niet naar de andere kant van de wereld hoeft te vliegen. Ik denk bovendien dat je juist moet proberen om in eigen land je spirituele draai te vinden.

Ben ik het wel mee eens, al denk ik dat een verre reis iemand sowieso de ogen voor een deel kan openen. Als dingen totaal anders zijn dan thuis, leer je veel over je eigen vooroordelen en gewoonten. Benader het zoals je een psychedelische trip benadert en je zult veel leren over jezelf en jouw relatie met anderen. Uiteindelijk neem je dat natuurlijk weer mee naar huis.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ja, dat is zeker zo.

Let niet op mij. Ik ben in mijn kinderjaren verwend met talloze vakanties naar vrijwel alle landen binnen Europa en een partij daarbuiten, en heb daarna ook nog eens in diverse landen gewoond. Ik heb het inmiddels een beetje gehad met reizen en het buitenland, maar weet heel goed hoe leuk en leerzaam het is om de wereld te verkennen. Al trek ik toch liever de bergen in dan de pittoreske dorpjes en steden. 8)
 

cellcommunity

Matrice périnatale
Inscrit
1 Avr 2009
Messages
18
Hallo Caduceus,

Ik ben al lang zoekende naar een begeleide ayahuasca sessie, en naar aanleiding van wat je hier schreef over de mogelijkheid in de buurt van de grens vond ik dit report:

http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=73533

Dit sprak me zo aan dat ik graag in contact zou komen met deze mensen, kan je me verder helpen?

Gr. Cellcommunity
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ja, dat is 'm. :D
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
HeartCore a dit:
Waarom is het een schemergebied?
Ik denk omdat de Santo Daime toestemming heeft gekregen om kant-en-klare ayahuasca te verstrekken binnen hun cultureel-religieuze context, maar dit niet per definitie betekent dat anderen dat ook mogen doen.
 

Bastiaan

Sale drogué·e
Inscrit
14 Sept 2007
Messages
888
Daar zou ik ook graag wat meer het fijne van weten..
Iemand enig idee hoe het precies geregeld is in Nederland?
Als het niet bij wet verboden is (wat ik toch echt hoop, het paddoverbod vind ik wel even genoeg) kunnen ze uiteraard niets doen.
 
Haut