Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Ademhaling

petfles

Alpiniste Kundalini
Inscrit
4 Oct 2005
Messages
604
De volgende vraag:

Sinds ik heel klein was heb ik slaapproblemen gehad. Om tot rust te komen ging ik al snel mijn adem-tempo aanpassen. Op een nacht begon ik mijn ademhaling heel langzaam te maken. Dat wil zeggen, heel lang inademen en nog langer uitademen. Op een gegeven moment komt dan mijn borstkast omhoog en is mijn zuurstofregeling bijna nihil. Het leek dan alsof ik niet meer ademde, geen gedachten alleen stilte.
Na enige seconden komt er een euforisch moment en komt elke cel en zenuw tot leven. Een vorm van extase die stopte zodra ik gedachten liet gaan. Het was voor mij iig een openbaring.
Jaren later heb ik het geduld en de slaapproblemen niet meer. Toch ben ik erg benieuwd of dit nou een vorm van diepe meditatie is. Ik dacht zelf altijd een overdosis co2. Het vereist alleen heel veel geduld om je in die staat te krijgen, en vooral te houden.
Wat denken jullie?
 
G

Guest

Invité
Interessant, ikzelf heb deze staat nooit kunnen bereiken, in feite doe ik hetzelfde om in slaap te vallen, want ik heb best wel moeite met in slaap komen (drink geen koffie, cola of thee, alleen groene) maar toch moeite met inslaap vallen. Maar nog nooit zoiets meegemaakt, het vergt idd best wel wat concentratie, iets waar ik net iets te weinig van heb.
Had alleen wel een keer een uittreding, maar dat is erna niet meer gelukt.
Best vaag moment, omdat ik niet door had dat ik niet meer in m'n lichaam zat.
Dus ging van m'n kamer over het balkon naar de keuken in het huis (woon thuis, buiten huis :p) maar dat ging zo snel en besefte al snel dat ik geen deuren had geopend en ook niet echt had gezien, maar zag wel het hele plaatje, dus niet alleen voor me, maar alles om me heen, dat ik ineens weer terug schoot in m'n lichaam.

Ok sorry btje offtopic, maar eigenlijk kan ik dus geen definitief antwoord geven.
Al denk ik zeker wel dat het een vorm van (soms diepe) meditatie is.
 

The-Pupil

Glandeuse pinéale
Inscrit
5 Juin 2006
Messages
100
Dit is inderdaad een overdosis co2. Je kunt het niet direct een meditatie noemen. Mediteren gebeurd vanuit je binneste. Zowel bewust als onbewust.

Zo iets dergelijks heb ik ook wel eens gehad. Maar door dit eufeurische gevoel kon ik niet echt beter slapen, ik ging er alleen maar meer over nadenken.

Het is misschien wel leuk om toch eens te gaan mediteren, het kan er nuttig zijn alhoewel lang niet iedereen er voor open staat, laat staan 20 minuten stil kan zitten/liggen.
 

skoeip

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
19 Nov 2004
Messages
1 674
Ik herken wat je bedoelt, ik heb het zelf wel als ik zomers aan het freediven ben, als ik dan bijna 3 minuten onderwater ben dan begint er een soort super energie door mijn ligaam te stromen, meestal duurt dit niet lang want daarna heb ik wel weer echt zuurstof nodig, denk ook dat het een overdossis CO2 is en een te kort aan zuurstof. ik heb ooit ook gelezen dat spirituele ervaringen door te zingen je ook naar dit nivau kunnen brengen, volgens mij stond dit in doors of perception/heaven and hell van aldous huxley.
 

Dr. Leospace

Alpiniste Kundalini
Inscrit
28 Oct 2005
Messages
686
Deze 'duikersroes' wordt volgens mij niet veroorzaakt door een tekort aan zuurstof maar alleen door een overschot aan stikstof. Ontstaat als je te snel zonder tussenstops te diep duikt eigenlijk.

Ik duik alleen met zuurstofflessen dus heb geen ervaring met een tekort aan zuurstof. Misschien is dat weer een ander effect.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Het kan denk ik allebei zijn: een vorm van diepe meditatie die werkt omdat er een overdosis CO2 is. Heb wel eerder verhalen gehoord van yogi's die dergelijke methoden gebruiken om te mediteren. Het feit dat er een fysiologische verklaring is voor de gegeven ervaring doet niets af aan het feit dat het ook een meditatie kan zijn.
 

ProStoner

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Juin 2004
Messages
1 974
doe maar eens lachgas... dat is denk ik precies hetzelfde gevoel...
 

MuschBusch

Glandeuse pinéale
Inscrit
8 Nov 2005
Messages
138
De ademhalingmanier die je omschrijft doet me denken aan een filmpje wat ik een keer heb gezien wat ging over de manieren waarop shamanen in hogere staten van bewustzijn terecht komen. Dat kan, zoals we hier natuurlijk allemaal weten :D , door psychedelische plantjes, maar ook door muziek, dans en meditatie-vormen zoals ademhalingstechnieken. Die ademhalingstechniek is indd, zoals net ook al gezegd, gebasseerd op sturing van CO2/O2-gehaltes in de hersenen. Prachtig dat oude culturen dat al zo goed door hadden :).
Ik ben zelf al jaren gefaccineerd door Uittredingen (dat was min of meer het eerste dominosteentje in mn leven wat de interesse voor andere spirituele/esoterische zaken opwekte). Rober Monroe is, voor hoever ik weet, de eerste geweest die uittredingen onderzocht. Zijn eerste boek is een soort van Uittredings-dagboek, heel interessant, maar in latere boeken gaat hij wat gerichter op onderzoek uit in de astrale wereld. Hij heeft uiteindelijk ook het Monroe-Instituut opgericht, een onderzoeksinstituut gericht op menselijk bewustzijn. Monroe heeft de basis gelegt voor Hemi-Sferische Synchronisatie, en dergelijke technieken, waarmee je doormiddel van geluiden door een stereo-hoofdtelefoon verschillende staten van bewustzijn kunt behalen, en dat ook kunt gebruiken in meditatie etc. heb zelf 1 hemi-sync cd die ik veel gebruik tijdens meditatie (heel krachtig).
Dit is ook iets dergelijks: http://www.bwgen.com
Je kan presets gebruiken/downloaden en zelfs zelf audiofragmenten maken om je hersengolven te sturen. Kan best intens zijn (en ook niet zonder gevaar denk ik).
Bijster interessant allemaal.
 

skoeip

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
19 Nov 2004
Messages
1 674
Dr. Leospace a dit:
Deze 'duikersroes' wordt volgens mij niet veroorzaakt door een tekort aan zuurstof maar alleen door een overschot aan stikstof. Ontstaat als je te snel zonder tussenstops te diep duikt eigenlijk.

Ik duik alleen met zuurstofflessen dus heb geen ervaring met een tekort aan zuurstof. Misschien is dat weer een ander effect.

Het geen wat ik bedoel heeft niets te maken met stikstof in je bloed, ik duik zonder flessen een meter of 10 blijf daar een tijdje en kom dan weer boven, of ik houd me net onder water een aantal minuten ergens aan vast. het doel hier mee is te zorgen dat je jezelf steeds wat langer onder water kunt houden, en soms treed er dan een soort van veranderde bewustzijn op.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Mendel a dit:
Monroe heeft de basis gelegt voor Hemi-Sferische Synchronisatie, en dergelijke technieken, waarmee je doormiddel van geluiden door een stereo-hoofdtelefoon verschillende staten van bewustzijn kunt behalen, en dat ook kunt gebruiken in meditatie etc. heb zelf 1 hemi-sync cd die ik veel gebruik tijdens meditatie (heel krachtig).

Heb al een tijdje het volledige programma op mijn PC staan, gedownload via torrent. Ben er alleen nog niet aan toegekomen omdat ik geen MP3speler heb (je moet het in stereo en recht in je oor afspelen, vandaar) en ook geen CD-brander. (I'm an ol' fashioned G!) Staat al een tijdje te wachten. Ik heb een keer toen ik high was geluisterd naar een sessie, maar ik weet niet of het precies goed ging, omdat er allerlei dingen door mijn kop gingen.
 

petfles

Alpiniste Kundalini
Inscrit
4 Oct 2005
Messages
604
Wat mij het meest verbaasde is dat het een natuurlijke reactie is. Het is alsof je een knopje aanzet. Als ik het goed doe blijf ik wel ademen, alleen heel minimaal en het lijkt op enkel inademen (als door een rietje). Je raakt idd in extase waardoor het moeilijk vast te houden is, net als de overgang als je paddo's neemt, je schrikt even.
Het is wel degelijk geestelijk want je moet je gedachten uitzetten anders ga je beginnen te voelen dat je wilt ademen. Net als mediteren is het dus je gedachten sturen, de rust is alleen tegenovergesteld, het lijkt in het begin meer stress, gevolgt door rust/diepte.
Uittreden heb ik zelf nooit echt ervaren. Wel zweven boven je lichaam, opstijgen zeg maar. Dat gebeurt ook wel eens op het strand, als je relax ligt, kennen jullie dat? :) Tijdens zo'n 'oefening' alleen weer veel heftiger.
Alcohol etc versnellen 'de weg tot' maar kappen het ook eerder af omdat je minder controle hebt. Nu maar eens proberen echt 20 minuten te mediteren, lijkt me wel meer ontspannend ;) Thanx!
 

MuschBusch

Glandeuse pinéale
Inscrit
8 Nov 2005
Messages
138
Forkbender a dit:
Mendel a dit:
Monroe heeft de basis gelegt voor Hemi-Sferische Synchronisatie, en dergelijke technieken, waarmee je doormiddel van geluiden door een stereo-hoofdtelefoon verschillende staten van bewustzijn kunt behalen, en dat ook kunt gebruiken in meditatie etc. heb zelf 1 hemi-sync cd die ik veel gebruik tijdens meditatie (heel krachtig).

Heb al een tijdje het volledige programma op mijn PC staan, gedownload via torrent. Ben er alleen nog niet aan toegekomen omdat ik geen MP3speler heb (je moet het in stereo en recht in je oor afspelen, vandaar) en ook geen CD-brander. (I'm an ol' fashioned G!) Staat al een tijdje te wachten. Ik heb een keer toen ik high was geluisterd naar een sessie, maar ik weet niet of het precies goed ging, omdat er allerlei dingen door mijn kop gingen.

Mn computer is nu al enkele dagen druk bezig met het downloaden van die Hemi-Sync-mp3's, ben erg benieuwd! (bedankt voor de link :) ).
Je (iedereen die dit interessant vind) moet http://www.bwgen.com echt eens proberen. Je kan zelf programma's maken/downloaden/editten/etc.
Ik heb 1 keer naar BWgen zitten luisteren toen ik high was, en dat was ook bij mij niet echt een succes (geheel tegen mn verwachtingen in).
 

MuschBusch

Glandeuse pinéale
Inscrit
8 Nov 2005
Messages
138
petfles a dit:
Wat mij het meest verbaasde is dat het een natuurlijke reactie is. Het is alsof je een knopje aanzet. Als ik het goed doe blijf ik wel ademen, alleen heel minimaal en het lijkt op enkel inademen (als door een rietje). Je raakt idd in extase waardoor het moeilijk vast te houden is, net als de overgang als je paddo's neemt, je schrikt even.
Het is wel degelijk geestelijk want je moet je gedachten uitzetten anders ga je beginnen te voelen dat je wilt ademen. Net als mediteren is het dus je gedachten sturen, de rust is alleen tegenovergesteld, het lijkt in het begin meer stress, gevolgt door rust/diepte.
Uittreden heb ik zelf nooit echt ervaren. Wel zweven boven je lichaam, opstijgen zeg maar. Dat gebeurt ook wel eens op het strand, als je relax ligt, kennen jullie dat? :) Tijdens zo'n 'oefening' alleen weer veel heftiger.
Alcohol etc versnellen 'de weg tot' maar kappen het ook eerder af omdat je minder controle hebt. Nu maar eens proberen echt 20 minuten te mediteren, lijkt me wel meer ontspannend ;) Thanx!

Ik ben zelf, ondanks al mn pogingen, nog nooit uittgedreden zonder drugs (wel met Salvia en paddo's). Wel redelijk dichtbij geweest.. gevoelens zoals jij beschrijft, het gevoel dat je gaat zweven, maar ook heftige trillingen door mn lichaam, lichtelijke versmeliting met de bank waar je op licht etc.. maar even verlies je je concentratie en BATS!.. je bent weer terug bij af..
Alcohol vind ik persoonlijk niet zo bevorderlijk voor meditatie, mn gedachten worden dan echt een ongecontroleerde chaos.. De keren dat ik aangeschoten/dronken was kon ik ook altijd zeer moeilijk in slaap vallen.
 

petfles

Alpiniste Kundalini
Inscrit
4 Oct 2005
Messages
604
Waarschijnlijk ben je vele malen uitgetreden, alleen in gedachten. Ik heb toch zoiets dat tijd en ruimte niet zo boeien, dus als je droomt of dingen bedenkt kun je best 'ergens anders' zijn. Toch wil ik even wat anders bedenken. Wat jij zegt:
maar even verlies je je concentratie en BATS!..
Het is dan de kunst om je geest te dwingen terug te gaan. Niet dat ik dat steeds kan maar het is hetzelfde als de dwang om op te staan, of bijvoorbeeld als je wilt stoppen met hardlopen terwijl je kapot bent. Het is meer een obstakel dan een plotseling einde, je kunt altijd nog vele seconden kiezen. Vind ik een boeiend fenomeen. Lukt het je bijvoorbeeld eindelijk om te beseffen dat je droomt, schrik je wakker..
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Vind ik ook interessant. Bergson schreef: "Bewustzijn is aarzeling." Heb hier lang mee in mijn hoofd gespeeld. Kwam tot de conclusie dat op het moment dat je bewust bent, je even een stap terug hebt genomen van datgene waar je bewust van was, zodat je de keuze kunt maken om datgene te doen wat je denkt dat goed is. Dit betekent inderdaad dat je bijvoorbeeld een stap terug kunt doen of iets dergelijks. Heb het ook gehad tijdens een trip, waarin op een bepaald moment de tijd stopte totdat ik hem weer aan de gang zette op de manier die ik wilde (Matrix-stijl).
 

MuschBusch

Glandeuse pinéale
Inscrit
8 Nov 2005
Messages
138
Gisteravond wederom bevestigd gekregen hoe interessant high zijn van wiet kan zijn. Wanneer ik high ben kan ik altijd zo diep 'verdrinken in een moment'.. dat resulteerd vaak in heel diepe gedachtes, het wegvallen van tijdsbesef, etc.. maar de laatste tijd kan ik het ook goed toepassen op fysische aspecten als bijv. ademhaling. Ik kon blijven hangen in één uitademing, waardoor ik uiteindelijk volledig stopte te ademhalen. Zonder de stress die je normaal gesproken ervaart wanneer je je ademhaling inhoud, het leek heel natuurlijk.. een zee van stilte waarin je ook terecht komt tijdens een goede meditatie. Deze ervaring vind ik erg interessant, ik weet ook 100% zeker dat ik op dat moment zou kunnen sterven als ik dat zou willen. Enkel door sturing van je gedachten.
Heb die gateway-serie nu ook op mn pc staan trouwens, binnenkort echt maar eens weer gedisciplineerd dagelijks bezig. Het blijft me echt enorm boeien, alles wat mogelijk is met ons bewustzijn.
 

riperda

Neurotransmetteur
Inscrit
24 Juin 2006
Messages
24
mijn lukt het niet hoor ik kom de hele tijd in ademnood en ik heb er ook niet zo veel geduld voor :(
 

petfles

Alpiniste Kundalini
Inscrit
4 Oct 2005
Messages
604
gateway-serie
Que pasa?
Als je xtc neemt dan ga je door een fase dat je je vaag en onwerkelijk voelt. Daarna krijg je snel het gevoel van herkenning. Wat wij van nature kunnen is een zekerheid, geen twijfel mogelijk. Ik bedoel dat jij keizer van je eigen lichaam bent, heerseres van je eigen universum.
 
Haut