Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

1 en 2 december Cannabistribunaal in Den Haag

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Zie ook: Einde coffeeshops in zicht?

Uitnodiging voor het Cannabistribunaal

Hierbij nodigen wij U van harte uit op het Cannabistribunaal, dat op maandag 1 en dinsdag 2 december 2008 plaatsvindt in Nieuwspoort, Den Haag.

Op het cannabistribunaal staat de vraag centraal waar het heen moet met het Nederlandse cannabisbeleid. Aanleiding is de vaststelling dat het Nederlandse beleid inzake cannabis na ruim dertig jaar gedogen dringend aan vernieuwing toe is. Het Cannabis Tribunaal is een initiatief van drie organisaties: Cannabis College, de Stichting Drugsbeleid en de Europese Coalitie voor Rechtvaardig en Effectief Drugsbeleid (ENCOD).

Ongeveer een miljoen Nederlanders hebben ervaring met het gebruik van cannabis. Een beleid gebaseerd op de wens dit gebruik uit de maatschappij te bannen lijkt geen realistische optie. Maar ook het gedoogbeleid heeft zijn tijd gehad. Gemeentebesturen van Roosendaal en Bergen op Zoom kondigden afgelopen week aan hun coffeeshops te sluiten.
Burgemeester Leers deed daarop een oproep voor een wiettop in Nederland om tot landelijk gecoördineerd beleid te komen.

Welke kant moet het op? Inzet van het Cannabistribunaal is de stelling dat het verbod op cannabis meer negatieve dan positieve effecten oplevert. In zes hoorzittingen onderzoekt een reeks van deskundigen in samenspraak met het publiek of die stelling houdbaar is. De organisatoren dagen elke politieke partij uit om deze stelling te weerleggen. Wie daarin slaagt, komt in aanmerking voor een beloning van 200.000 euro.


Zie hier het programma: http://www.cannabistribunaal.nl/programma.html

Maandag 1 december, dag 1

Elke hoorzitting begint met twee deskundige getuigen die elk een andere visie vertegenwoordigen. Achtereenvolgens komen mediwiet, de coffeeshops, de rol van de media en de morele basis van het verbod aan de orde. Voor het debat aan het einde van de dag zijn de woordvoerders Drugsbeleid van alle Tweede Kamer fracties en de verantwoordelijke ministers uitgenodigd om het huidige beleid te verdedigen. Dit zijn naast minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken, ook Hirsch Ballin van Justitie en Klink van Volksgezondheid.

In het afsluitende debat van 16.00 tot 17.30 uur kruist CDA Tweede Kamerlid Cisca Joldersma, voorstander van het terugdringen van het gedoogbeleid, de degens met Hans van Duijn, oud-voorzitter van de Nederlandse Politiebond, die vindt dat de Nederlandse politietop zich moet uitspreken ten gunste van de legalisering van cannabis. Voormalig voorzitter van de Tweede Kamer Frans Weisglas leidt dit debat waarvoor vertegenwoordigers van alle politieke partijen en van de betrokken ministeries zijn uitgenodigd.

Dinsdag 2 december, dag 2

Het programma gaat in op het imago van Nederland in het buitenland en de bruikbaarheid van de hennepplant als grondstof voor papier, voeding, textiel en brandstof. Van 12.00 – 13.00 uur presenteren de organisatoren op een persconferentie de uitkomsten van de hoorzittingen. Aansluitend worden deze conclusies aan Tweede Kamerleden gepresenteerd.

U bent van harte welkom op het Cannabistribunaal, en in het bijzonder op het afsluitende debat op maandag 1 december.

Meer informatie vindt U op http://www.cannabistribunaal.nl of bij ondergetekende.

Met vriendelijke groet,

Joep Oomen
--



EUROPEAN COALITION FOR JUST AND EFFECTIVE DRUG POLICIES

Tel. + 32 (0)3 293 0886 / Mob. + 32 (0)495 122644 / +31 (0)6 30210357

E-mail: [email protected]
http://www.encod.org
 

Entheonaut

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
29 Mai 2006
Messages
1 076
De stelling: dat het verbod op cannabis meer negatieve dan positieve effecten oplevert.

De organisatoren dagen elke politieke partij uit om deze stelling te weerleggen. Wie daarin slaagt, komt in aanmerking voor een beloning van 200.000 euro.

Iets is mij niet helemaal duidelijk. Wat proberen ze hiermee te bereiken? Waarom geld uitrijken om de stelling te weerleggen?
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Klinkt nogal Amerikaans. Er zijn nogal wat $ 100.000 challenges te vinden.

De stelling is trouwens niet te verleggen omdat hij niet specifiek genoeg is. Voor wie zijn er positieve dan wel negatieve gevolgen? Voor de gebruikers zelf, Belgische drugstoeristen, of voor burgemeesters en politici?
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
Cisca Joldersma dat is toch dat hysterische mens.
Ik wens Hans Van Duijn veel succes, want luisteren dat kan Cisca niet.
:cry: :cry: :cry:
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
magickmumu a dit:
Cisca Joldersma dat is toch dat hysterische mens.
Ik wens Hans Van Duijn veel succes, want luisteren dat kan Cisca niet.
:cry: :cry: :cry:
Wel een goede keuze, haar manier van discussiëren over deze onderwerpen is voor toeschouwers een prima voorbeeld van de irrationaliteit van de verbieders. Het ligt er bij aan heel duidelijk bovenop, verdere uitleg is eigenlijk niet meer nodig als je haar hebt zien discussiëren :) .
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Ik word altijd een beetje misselijk als ik haar hoor praten. Typisch voorbeeld van een volledig afgesloten bewustzijn (als er al sprake is van bewustzijn). Ze mist inlevingsvermogen, argumentatieskills en inzicht in de menselijke psyche. Toevallig het item in NOVA gezien over de paddokwestie? Ze heeft niet alleen een bord voor haar kop, haar kop is een bord.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Forkbender a dit:
Ik word altijd een beetje misselijk als ik haar hoor praten. Typisch voorbeeld van een volledig afgesloten bewustzijn (als er al sprake is van bewustzijn). Ze mist inlevingsvermogen, argumentatieskills en inzicht in de menselijke psyche. Toevallig het item in NOVA gezien over de paddokwestie? Ze heeft niet alleen een bord voor haar kop, haar kop is een bord.

Bah, ik heb dat stukje op nova net even bekeken. Maar inderdaad, haar kop is een bord. En ik KOTS daarop! GRRRRRR Wat kunnen dit soort berichten toch een boel frustratie opleveren :S
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Misschien moeten we er maar met z`n allen heen gaan en zoals je al aangaf in een andere topic, een teiltje met ons meenemen.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Misschien ligt het er dan een beetje te dubbelop. Kritische vragen stellen lijkt mij geen probleem. Je wilt niet afgeschilderd worden in de media als drugsverslaafde activist.



Of misschien toch wel.
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Had heel graag willen gaan!
Maar helaas heb ik iets anders wat prioriteit heeft. :(

Cisca Joldersma komt inderdaad. En Freek Polak ook.
Zou leuk zijn om die twee weer in discussie te zien, aangezien Joldersma geen poot heeft om op te staan terwijl ze de hele tijd denkt dat ze de discussie aan het winnen is.
Ik snap niet hoe zij ooit in de politiek terecht is gekomen.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Eigenlijk zou het gefilmd moeten worden.... België is mij toch echt net iets te ver.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
mysticwarrior a dit:
Eigenlijk zou het gefilmd moeten worden.... België is mij toch echt net iets te ver.
België? Het tribunaal vindt plaats in Den Haag hoor! :D
Het is enkel de European Coalition for Just and Effective Drug Policies (ENCOD) die zich in België bevindt.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Twilight a dit:
Cisca Joldersma komt inderdaad. En Freek Polak ook.
Zou leuk zijn om die twee weer in discussie te zien

Leuk is nou niet direct het woord wat ik erop zou plakken. Heb je 'het gesprek' over het paddoverbod tussen de twee gezien? (http://www.hetgesprek.nl/archief/1066/)
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Kan zeer waarschijnlijk maar 1 van de 2 dagen vrij krijgen. Welke datum zijn jullie van de partij? En moeten we de krachten bundelen of spreiden?
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ik kan in principe zowel maandag als dinsdag.
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Forkbender a dit:
Twilight a dit:
Cisca Joldersma komt inderdaad. En Freek Polak ook.
Zou leuk zijn om die twee weer in discussie te zien

Leuk is nou niet direct het woord wat ik erop zou plakken. Heb je 'het gesprek' over het paddoverbod tussen de twee gezien? (http://www.hetgesprek.nl/archief/1066/)
Ja, dat heb ik zeker gezien!
En Joldersma heeft geen poot om op te staan.
Als een soortgelijk debat 'live' gehouden zal worden, zal ze naar mijn verwachtingen helemaal geen steekhoudende argumenten meer kunnen opbrengen.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Twilight a dit:
Forkbender a dit:
Twilight a dit:
Cisca Joldersma komt inderdaad. En Freek Polak ook.
Zou leuk zijn om die twee weer in discussie te zien

Leuk is nou niet direct het woord wat ik erop zou plakken. Heb je 'het gesprek' over het paddoverbod tussen de twee gezien? (http://www.hetgesprek.nl/archief/1066/)
Ja, dat heb ik zeker gezien!
En Joldersma heeft geen poot om op te staan.
Als een soortgelijk debat 'live' gehouden zal worden, zal ze naar mijn verwachtingen helemaal geen steekhoudende argumenten meer kunnen opbrengen.

En dan verbaas ik mij erover, dat het de politiek allemaal niks interesseert. Ze lijken al lang een beslissing te hebben gemaakt, om mee te gaan doen met de rest van Europa. Want ook in die buurlanden van ons, zitten ze niet te wachten op middelen die je aanzetten tot denken. Dit was vroeger al een probleem, met name voor christenen. En dat is het vandaag de dag blijkbaar nog steeds. Ik wil conspiracist zijn, maar het word bijna onmogelijk voor mij om hier niet wat achter te zoeken.

Na het kijken van "Het Gesprek" bedacht ik mij op eens dat een politicus worden helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Zeker niet als politicus in een christelijke partij. Je hoeft alleen maar dure woorden te leren gebruiken en voor de rest kun je gewoon onzin uitkramen. Het is allemaal gewoon ronduit belachelijk!

Laten we maar hopen met z`n allen dat we de volgende regeer periode weer een aantal partijen krijgen, die het zooitje wat de christenen er van hebben gemaakt weer recht kunnen zetten.... En tot die tijd moeten wij maar gewoon bewijzen dat er ook verstandig omgegaan kan worden met middelen die als drugs worden bestempeld. En hiermee het beeld van drugs wat leuker in te kleuren.

Het valt me nog mee dat de christenen de psychiaters in ons land, nog niet op de brandstapel hebben gegooid.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Het valt me nog mee dat de christenen de psychiaters in ons land, nog niet op de brandstapel hebben gegooid.
Dat benadrukt het feit dat de meeste moderne christenen geen bezwaar hebben tegen dingen die ze wellicht niet helemaal begrijpen, maar waar geen ongelukken mee gebeuren. Met paddo's en dergelijke gebeuren wel ongelukken, en veel andere drugs zijn betrokken bij maatschappelijke problemen zoals hangjongeren, vandalisme etc. Niet alleen christenen, maar ook veel niet-christelijke mensen vinden rondom de met viltstiften beschreven bankjes in het park allerlei troep, waaronder altijd wel een wietzakje en een paar peuken. Woon je in de buurt van een coffeeshop, dan zou je wel eens knettergek kunnen worden van het geluid van opgevoerde brommertjes en je voortdurend storen aan de slecht geparkeerde (Belgische?) auto's. Is het toevallig ook nog eens een coffeeshop of smartshop die gerund wordt door een Marokkaan (of Egyptenaar, take your pick) dan zal de buurt er nog minder waardering voor hebben. Vooral als er in die buurt ook regelmatig berichten in de krant staan over kutmarokkanen (=hangkinderen).

Het valt me trouwens keer op keer op hoe weinig gebruikers van wiet en psychedelica iets doen om het tij te keren. Blijkbaar gaan er elk weekend duizenden mensen uit hun bol op Goa feestjes en dergelijke. Het percentage daarvan dat ook maar iets doet om kennis over deze middelen en hun geschiedenis te verspreiden is 0,00000001 % of minder. Ja, inderdaad, ik ben teleurgesteld. Waar zijn toch de actievoerders? Blijft iedereen maar dansen, chatten en spelletjes spelen, terwijl de samenleving naar de klote gaat?
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
^ excuses, zondagochtendhumeur...
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
CaduceusMercurius a dit:
Het valt me trouwens keer op keer op hoe weinig gebruikers van wiet en psychedelica iets doen om het tij te keren. Blijkbaar gaan er elk weekend duizenden mensen uit hun bol op Goa feestjes en dergelijke. Het percentage daarvan dat ook maar iets doet om kennis over deze middelen en hun geschiedenis te verspreiden is 0,00000001 % of minder. Ja, inderdaad, ik ben teleurgesteld. Waar zijn toch de actievoerders? Blijft iedereen maar dansen, chatten en spelletjes spelen, terwijl de samenleving naar de klote gaat?

In het verleden had ik mij voorledig toegewijd aan het voeren van actie, maar het bovenstaande was meestal het probleem waar ik/we tegen aanliepen. Mensen lijken hun bereidheid om zich te verzetten voorledig te hebben opgegeven. Ik heb zo vaak te horen gekregen, dat alles wat ik deed allemaal niets uitmaakte en dat ik tijd aan het verspillen was. Ik zelf denk daar iets anders over, het voeren van actie zie ik als ruimte maken voor een ander vernieuwend bewustzijn.

Ik denk dat er betreft het imago van drugs, heel veel moet worden verandert. Echter zullen daar wel een aantal mensen veel energie in moeten gaan stoppen. Maar ik denk dat we moeten beginnen met het uit denken van een nieuw denkbeeld over drugs, dat het huidige denkbeeld over drugs kan vervangen. Als je een goed vervangend denkbeeld hebt, die makkelijk te begrijpen is, dan denk ik dat je deze makkelijker op mensen kan overbrengen.

Ik denk dat het bovenstaande vanuit bijvoorbeeld het tripcentrum opgestart zou kunnen worden. Als je een groepje belangstellende een simpel beeld kunt schetsen over psychedelica, dan creeer je hoe dan ook, een steeds groter wordend bewustzijn. Maar ik denk dat we daar eerst flink mee moeten gaan experimenteren. Maar ik zie zeker de mogelijkheden er liggen.... Ik zie in iedergeval al voor me, hoe lezingen, workshops en trip sessie's het bewustzijn van vele mensen ten opzichte van drugs zouden kunnen veranderen.
 
Haut